Повернутися до списку посібників Ми серед інших. Інші серед нас. Форми і методи полікультурного виховання.
Наші виданняАвторський колектив: Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба», в рамках Програми освітньої, психологічної та інтеграційної допомоги дітям, які постраждали від збройного конфлікту на Сході України та анексії Криму «Інтеграція через діалог».
Анотація: Посібник присвячено реалізації важливого завдання формування в дітей шкільного віку вмінь і навиків, необхідних для ефективної комунікації та співпраці з представниками інших культур. На практичне втілення цього завдання спрямована низка виховних методик і технологій, які складають зміст посібника.
Книга складається з восьми розділів, котрі стосуються різних аспектів життя людини в соціумі. Запропоновані в ній форми і методи полікультурного виховання, піднімаючи актуальні морально-етичні питання, мають за мету залучити школярів до загальнолюдських та національних цінностей, сформувати в них почуття довіти та емпатії, толерантне ставлення та повагу до культурних відмінностей.
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. Що таке культура
Які соціальні й психологічні категорії творять багатогранну природу феномену культури.
- 2-5
Про що ми можемо дізнатися, вивчаючи різноманітні атрибути культури.
РОЗДІЛ 2. Полікультурне суспільство
Культурна різноманітність – це суспільна проблема чи потенціал для розвитку.
- 3-3
Яким чином культурні особливості тієї чи іншої спільноти впливають на життя її представників.
- 3-5
Наскільки багатоманітним є моє довкілля.
- 3-7
Яку роль у нашому житті відіграє полікультурність суспільства.
- 3-8
Що є спільного і відмінного у трьох релігіях – християнстві, ісламі та іудаїзмі.
- 3-11
Суспільна багатоманітність – це проблема чи потенціал успішного розвитку.
РОЗДІЛ 3. Я та культура
Я належу до певної культури чи створюю її.
- 4-1
Які цінності є важливими для кожного з нас, для інших людей.
- 4-5
Якими є мої враження від міжкультурної комунікації.
- 4-7
Яким чином і чому змінювалися стосунки між друзями дитинства – представниками різних культур.
РОЗДІЛ 4. Культура та міжкультурне спілкування
Як навчитися ефективно спілкуватися з представниками різних культур.
- 5-2
Чому нам слід поважати мови спілкування інших людей.
- 5-9
Чи завжди на підставі першого враження можна скласти повноцінне уявлення про людину або подію.
- 5-10
Яким чином краще інтегрувати внутрішньо переміщених осіб в межах місцевої громади.
РОЗДІЛ 5. Історія багатокультурна
Як жили разом представники різних культур. Уроки історії.
- 6-1
Яким чином одні й ті ж історичні події впливають на різних людей.
- 6-2
Яким чином історичні паралелі допомагають долати міжкультурну роз'єднаність та протистояння.
- 6-4
Чи завжди в історії суспільна більшість і суспільна меншість були незмінними категоріями.
- 6-7
Єдине, що потрібно для тріумфу зла – це те, щоб добрі люди нічого не робили.
- 6-8
Як депортація кримських татар вплинула на їхні долі.
РОЗДІЛ 6. Міжкультурні стереотипи та упередження
Як безпосереднє пізнання інших людей змінює наші уявлення про них.
- 7-2
Чи може бути щасливим шлюб із представником іншої культури.
- 7-10
Як історія і традиційний кочовий спосіб життя ромів вплинули на їхню інтеграцію в сучасне українське суспільство.
РОЗДІЛ 7. Разом на одній землі
Як розвиток регіональної самобутності може сприяти національній єдності.
- 8-1
Які фактори об'єднують українське суспільство.
- 8-4
Чи можуть представники різних конфесій мирно співіснувати в одному суспільстві.
- 8-5
Як можна подолати міжрегіональне протистояння в Україні.
- 8-6
Що для нас є спільним. Що кожен з нас має особливого.
- 8-7
Як безпосереднє знайомство з іншими людьми змінює наше уявлення про них.
- 8-8
Як боротися із ситуаціями психологічного тиску, булінгу чи агресії у шкільному середовищі.
- 8-10
Що ми знаємо про народи, які проживають на території України.
РОЗДІЛ 8. Соціальний вимір полікультурності
Як соціальне становище впливає на формування особистості дитини та її взаємостосунки з іншими.
- 9-1
Чи задекларована в Конституції рівність прав чоловіків та жінок виконується на практиці.
- 9-2
Чи впливають гендерні стереотипи на можливості життєвої реалізації юнаків і дівчат.
- 9-5
Чи є справедливим розподіл домашньої праці між чоловіками та жінками.
- 9-6
Чи впливає соціальний статус на характер взаємостосунків поміж людьми.
- 9-9
Як боротися із ситуаціями психологічного тиску, булінгу чи агресії у шкільному середовищі.
ДЖЕРЕЛА
- 10-1
Додаткова література для поглибленого вивчення порушеної проблематики.